2013年5月24日 星期五

Karpal Singh: "YDP Dewan Negara, Jangan Ajar Saya Tentang Undang-Undang"

Biarpun mendapat kritikan banyak pihak, Pengerusi DAP, Karpal Singh tetap mahu memansuhkan Dewan Negara dengan alasan mengelakkan pembaziran wang rakyat. Karpal turut mempersoalkan perlantikkan Yang Dipertua Dewan Negara dan menyifatkan perlantikkan itu perlantikkan dari kerajaan yang mendapat sokongan minoriti rakyat.

"Malah Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang tidak mempunyai hak untuk mengajar saya kerana beliau dilantik oleh kerajaan yang mendapat sokongan minoriti rakyat. Maka jangan ajar saya tentang undang-undang," kata Karpal pada sidang media hari ini.

Melihat kepada cadangan Karpal itu perlu diketahui Dewan Negara adalah sebahagian daripada komponen parlimen. Tanpanya, maka tidak lengkaplah komponen parlimen kerana Perkara 44 Perlembagaan menyatakan komponen parlimen hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Ini bertepatan dengan parlimen Malaysia yang mengamalkan sistem dua Dewan (bicameral), bukannya dewan tunggal (unicameral).

Sebenarnya bukan satu perkara yang mudah untuk mansuhkan Dewan Negara, kerana ia perlu meminda perlembagaan dengan mendapat sokongan dua pertiga ahli Dewan, dan selagi peruntukan Perkara 44 Perlembagaan tidak dipinda, maka tentunya Dewan Rakyat sahaja tidak memadai kerana komponen parlimennya yang tidak mencukupi.

Dalam konteks Dewan Negara, ia penting kerana peranannya untuk menyemak undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat dan juga bagi membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.

Selain itu, Dewan Negara juga mempunyai kuasa untuk menangguh sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum dikemukakan untuk mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Contohnya, Dewan Negara boleh menangguh Rang Undang-Undang Kewangan selama 30 hari dan rang undang-undang lain selama setahun. Tempoh penangguhan ini penting untuk membolehkan rang undang-undang yang tidak menepati kepentingan umum diteliti dan dibincangkan semula.

Bagi menjaga kepentingan inilah, maka Perkara 47(a) Perlembagaan menetapkan orang yang layak menjadi ahli Dewan Negara hendaklah berumur tidak kurang dari 30 tahun. Ini kerana orang yang telah berumur lebih dari 30 tahun sebagai telah cukup matang untuk menilai penggubalan rang undang-undang terbaik untuk negara.

Untuk menjaga tahap kematangan ini, Perkara 45(2) Perlembagaan menetapkan ahli-ahli yang dilantik oleh Agong hendaklah orang yang pada pendapat baginda telah memberikan perkhidmatan awam yang cemerlang atau yang telah mencapai keunggulan dalam profesionnya atau yang mewakili ras minoriti atau berkebolehan mewakili kepentingan orang asli.

Andai diteliti dalam kepelbagaian sistem parlimen di negara maju dan negara membangun yang lain, sistem sekarang adalah terbaik buat negara, dan cadangan Karpal Singh itu hanyalah melihat dalam konteks 'kasta' tertentu semata-mata tanpa melihat ia secara menyeluruh, dan cadangan untuk memansuhkan itu juga seolah-olah mengzahirkan lagi niat buruk pengerusi DAP dalam usaha menghakis dasar-dasar yang boleh menyekat kepentingan tertentu mereka.

Namun jika Karpal Singh benar-benar jujur beliau tidak akan mencadangkan kepada memansuhkan sebaliknya mencadangkan supaya Dewan Negara diperkasakan lagi peranannya atau meminda peranan dan keanggotannya sebagaimana yang dicadangkan oleh tokoh akademik seperti Prof. Dato� Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Dimana Prof Agus mencadangkan fungsi dan peranan Dewan Negara dipertingkatkan bukan setakat hanya meluluskan rang undang-undang sahaja, tetapi sebagai institusi yang lebih atas dari Dewan Rakyat dengan bertindak sebagai Ombudsman kepada agensi-agensi penting kerajaan seperti SPRM, Audit, SPR dll.

Beliau turut mencadangkan supaya Ahli Dewan Negara dipilih oleh rakyat melalui proses pilihan raya, kerana dalam sistem demokrasi, pilihan rakyat adalah yang paling terbaik dari kalangan yang baik, jika tidak mahu adakan pilihan raya untuk melantik ahli Dewan Negara, maka elok sekiranya bilangan senator ditentukan mengikut peratusan undi yang diterima oleh setiap parti yang bertanding dalam pilihan raya sekaligus akan menjadi pengimbang kepada parlimen.

Perkasakan peranan Dewan Negara supaya tidak dicop sebagai rubber stamp sahaja. Pastikan pelantikan ahli kabinet tidak dari kalangan ahli senator. Sekiranya kita mahu memansuhkan sistem bikameral yang kita gunakan sekarang ini, kita perlu mengadakan referendum untuk mendapat pandangan rakyat. Anda Mampu Mengubahnya.

沒有留言:

張貼留言